اصول و آداب دست دادن در ملاقات های رسمی

تاثیرگذاری در برخورد اول در جامعه و هرگونه کسب و کار از اهمیت به سزایی برخوردار است بنابرین لزوم رفتار محترمانه و دست دادن صحیح نمود بیشتری پیدا می‌‌کند. آداب دست دادن صحیح به شما این فرصت را می‌‌دهد تا ارتباط موثرتری با مخاطب خود برقرار کنید. به خاطر داشته باشید که مردم معمولا از نحوه دست دادن، شما را قضاوت می کنند، بنابرین مطمئن شوید که در برخورد اول اعتماد به نفس شما بر روی مخاطب کاملا تاثیر گذار است.

دست دادن صحیح در شرایطی نظیر مصاحبه، ملاقات دوستان پس از سال‌ها دوری، احوالپرسی میهمان هنگامی که شما میزبان هستید و یا خداحافظی کاملا ضروری است. این موضوع از نظر علمی ثابت شده است  که نحوه دست دادن نشانه  ادب ذاتی و اکتسابی شماست. هنگامی که دست می دهید سعی کنید تا مدت کوتاهی دست طرف مقابل را لمس نمایید تا اشتیاق و محبت شما  به قلب مخاطب مخابره شود.

روانشناسان معتقدند پیش دستی در دست دادن نشانه اعتماد به نفس عالی شماست .برای تفهیم پیام همدلی توصیه می شود دست طرف مقابل را به اندازاه ای که او دست شما را فشار می دهد فشار دهید. اگر دست طرف مقابل را محکم تر بفشارید بدان معنی است  شما تسلط  و یا قصد مسلط شدن به مخاطب را دارید . شما با دست دادن می خواهید عشق و محبت خود را به مخاطب منتقل نمایید.

در صنعت هتلداری لزوم رعایت آداب و معاشرت به شدت احساس می شود و شاید مهمترین بخشی مه باید از این اصول پیروی کند فرانت آفیس هتل باشد.

چه هنگام دست خود را دراز کنیم

شخصی‌ که دارای جایگاه بالاتر و یا از سن و سال بیشتری برخوردار است باید دست خود را دراز کند. برای مثال شخص مصاحبه کننده ابتدا دست می دهد. اگر اشتباهی‌ دست خود را دراز کردید هرگز آن را جمع نکنید زیرا کاملا بی‌ احترامی است. معمولا دست دادن باید با لبخند و معرفی‌ ما به مخاطب همراه شود.

پیش از دست دادن بایستید و به چشمان مخاطب خود نگاه کنید

اگر نشستید باید پیش از دست دادن از جای خود برخیزید. این عمل نشاندهنده احترام شما به فرد مقابل است و شما را در شرایط یکسانی نیز قرار می‌‌دهد. لبخند زدن و تماس چشمی رضایت شما را نشان می‌‌دهد. کاملا راست بایستید و روبروی مخاطب خود قرار گیرید تا این احساس به وجود نیاید که شما عجله دارید.  اگر در حال قدم زدن هستید متوقف شوید و کاملا روبروی مخاطب خود قرار گیرید و سپس دست خود را کاملا دراز کنید.

دست دادن در اولین برخورد

همیشه به یاد داشته باشید  در اولین برخورد با کسی که تازه با وی آشنا می شوید ،دست دادن شما کوتاه باشد . در غیر این صورت این احساس به طرف مقابل القاء می گردد که در دام شما افتاده است و یا اینکه شما قصد سوء استفاده از وی را دارید. با حالت شاداب و سرزنده به دیگران دست بدهید و در همه حال خنده رو باشید . افرادی  که با  حالت بی حال و سست دست می دهند حامل پیام بی تفاوتی هستند که مخاطب این حس را به خوبی تجربه می کند.

به هنگام دست دادن نباید دست مخاطب خود را به سختی بفشارید

اگر خیلی‌ آهسته دست مخاطب خود را بفشارید ممکن است در برخورد اول ضعف شما را نشان دهد اما این بدان معنا نیست که باید دست وی را خیلی محکم‌ فشار دهید.

۲ تا ۵ ثانیه دست طرف مقابل را در دست بفشارید

اکثر مردم ترجیح می دهند زمان کمتری دست طرف مقابل را در دست بفشارند. باید دید چه هنگام طرف مقابل دست شما را رها می‌کند و بهتر است شما پس از وی این کار را انجام دهید خصوصاً اگر وی مقام و رتبه بالاتری دارد. اگر دست دادن شما بیش از ۵ ثانیه طول کشید کاملا محترمانه دست خود را به عقب بکشید و با لبخند و ارتباط چشمی حسی خوشایند در وی ایجاد کنید.

توجه داشته باشید که اگر کف دست شما زیاد عرق  می کند حتما در ملاقات های  مهم قبل از دست دادن آن را خشک کنید .معمولا دست عرق کرده نشانه دلهره و  نوعی هیجان غیر عادی است . گاهی اوقات دست دادن با دست خیس و عرق کرده باعث می گردد تا در طرف مقابل ایجاد تنفر به وجود آید .دست دادن به دست کسی که دستش آزاد نیست صحیح نمی باشد.

درباره نویسنده

دیدن این پست ها هم خالی از لطف نیست!

مطالب آموزشی ۰ نظر

درآمد جهانی صنعت هتلداری از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ چقدر بوده است؟

بر طبق آمار در آمد جهانی هتلداری در سال ۲۰۱۱ مبلغی بالغ بر ۴۵۷ تریلیون دلار آمریکا بوده است. در سال ۲۰۱۴ درصد اشغال اتاق هتل ها در تمام دنیا

مطالب آموزشی ۰ نظر

Sleepbox ها، جعبه هایی آرامبخش، ساده، کاربردی و شیک در دل فرودگاه

پرواز به دلائل مختلفی‌ ممکن است کنسل شود و یا تاخیر داشته باشد. خسته هستید و از اینکه ساعت ‌ها باید منتظر باشید به شدت آشفته اید. تنها چیزی که

مطالب آموزشی ۰ نظر

چه چیز هتل ریتز کارلتون (Ritz Carlton) را از رقبا متمایز کرده است؟

قسم نامه به عنوان اصل اعتقادی هتل ریتز کارلتون قلمداد میشود و تمامی‌ همکاران باید به آن پایبند باشند. به عنوان افراد حرفه ای در حیطه خدمات باید به یکدیگر و

۰ نظر

بدون نظر!

شما میتوانید اولین نفر باشید در نظرات این نوشته!