اهمیت ارتباطات در صنعت هتلداری (بخش اول)

ارتباطات

ارتباطات در واقع تبادل افکار و اطلاعات است. فعالیت در صنعت هتلداری و مهمان نوازی تنها با ارائه خدماتی مناسب به میهمانان امکانپذیر است و ارتباطات موثر کلید موفقیت رستوران و هتل‌ها در این صنعت است.

آداب و معاشرت و مهارت‌ های ارتباطی‌ در صنعت هتلداری

تصویری که به میهمان ارائه می دهید تاثیر شگرفی بر افزایش اعتبار و وجهه هتل خواهد داشت. برای اینکه این وجهه روز به روز بهتر شود باید همکاران با کمال ادب و احترام با میهمانان برخورد کنند و به خواسته‌ های آنان رسیدگی نمایند. اکرچه هتل‌ها برای رسیدگی به میهمانان خود دستورالعمل‌های متفاوتی دارند اما برخی‌ اصول کلیدی در این صنعت به شرح زیر است:

• همیشه با میهمانان احوالپرسی کنید و به ایشان لبخند بزنید و در صورت امکان آنها را با نام خطاب نمائید.

• به خاطر داشته باشید که همیشه مودب باشید و از جملاتی نظیر «ممنون»، «لطفا» و «باعث خوشحالی‌ من است» استفاده کنید.

• باید به زبان بدن تسلط داشته باشید و حتی پیش از آنکه میهمان خواسته خود را مطرح کند آن را پیشبینی‌ کرده و در جهت رفع آن تلاش نمائید.

• همیشه تلاش کنید که به حریم شخصی‌ میهمانان احترام بگذارید و بیشتر از حد مجاز به ایشان نزدیک نشوید.

• از جملاتی نظیر «صبح بخیر»، «روز خوبی‌ داشته باشید» و «ممنون» با کمال ادب و احترام استفاده نمائید.

• اگر شما انسان شاد و صبوری هستید و شوخی‌‌هایتان به جا و با احترام است بهتر می‌‌توانید با میهمانان ارتباط برقرار کنید. و در صورتی که خجالتی و کم رو هستید این امر دشوار خواهد بود. افرادی که زیاد حرف می‌‌زنند همیشه باید مراقب باشند که با میهمانان زیاد وارد بحث و گفتگو نشوند زیرا این امر خارج از حوصله ایشان خواهد بود.

• به عنوان فردی که در صنعت هتلداری اشتغال دارد، با ۲ گروه مشخص ارتباط خواهید داشت:

میهمانان/مشتریان: مودب و دوستانه برخورد کنید و خواسته‌های ایشان را پاسخگو باشید

همکاران: با احترام با ایشان برخورد کنید و تلاش کنید همکاری لازم برای بهبود عملکرد گروه را داشته باشید و به خاطر داشته باشید که در صنعت هتلداری عملکرد هرشخص بر دیگر بخش‌ها نیز تاثیر گذار است.

اگر به خوبی‌ ارتباط برقرار کنید:

• میهمانان خدمات بهتری را تجربه خواهند کرد

• تمامی‌ همکاران از کار تیمی لذت خواهند بود و بازده کاری نیز افزایش پیدا می کند

۲ سطح در ارتباطات وجود دارد:

ارتباطات کلامی

ارتباطات غیر کلامی

ارتباط کلامی: ارتباط کلامی زمانی‌ پیش می‌‌آید که مردم با یکدیگر گفتگو می‌‌کنند. صحبت کردن دارای مشخصه ‌هایی است که به وسیله آن پیام انتقال داده می شود. این مشخصه ‌ها شامل:

بلندی صدا: صدای بلند ممکن است‌ تحکمی و غیر مودبانه برداشت شود و صدای آرام نیز به سختی شنیده خواهد شد.

تن: از صدای گرم و دوستانه در تعاملات خود استفاده کنید و هرگز بیش از حد شوخی‌ نکنید.

سرعت: یک نفس حرف زدن هرگز پذیرفته نیست و همچنین‌ آرام حرف زدن باعث می‌‌شود متکلم کودن به نظر برسد و یا حتی اینگونه به نظر برسد که وی مخاطب را کودن قلمداد کرده است (به این دلیل بسیار آرام سخن می‌‌گوید). با سرعتی‌ منطقی‌ سخن بگویید تا شنونده شانس درک مطالب را داشته باشد.

تاثیر سخن زمانی‌ افزایش پیدا می‌‌کند که با زبان بدن مناسب همراه شود. لبخندی دلنشین و روز بخیر گفتن به همراه آن تاثیری غیرقابل وصف در ایجاد حسی خوشایند برای میهمان خواهد داشت. نگاه کردن مستقیم به چشمان فردی که در حال سخن گفتن است علاقه شما به مطلب را نشان می‌‌دهد و درک و فهم مطلب نیز ساده تر خواهد شد. برقراری ارتباط با اشخاصی‌ که به زبان دیگری صحبت می‌‌کنند دشوار است و در این حالت استفاده از مهارت‌های غیر کلامی بسیار موثر خواهد بود.

اهمیت ارتباطات در صنعت هتلداری (بخش دوم)

درباره نویسنده

دیدن این پست ها هم خالی از لطف نیست!

مطالب آموزشی ۰ نظر

رابطه میان کیفیت خدمات و وفاداری مهمان در صنعت هتلداری و مهمان نوازی

در مفهوم بازاریابی، دستیابی به اهداف سازمانی بستگی به موفقیت کمپانی در به وجود آوردن هماهنگی‌ مناسب میان رضایت مشتری و وفاداری وی است و این مهم تنها با ارائه

مطالب آموزشی ۰ نظر

سیاست های هتل River Club در مقوله اهمیت نیروی انسانی

همه ما بارها درباره اهمیت نیروی انسانی‌ در کسب و کار‌های مختلف به خصوص در کار‌های خدماتی شنیده‌ایم. در صنعت هتلداری که خدمات رسانی به مهمانان در اولویت قرار دارد،

مطالب آموزشی ۰ نظر

درس هایی که صنعت هتلداری می تواند از استیو جابز بگیرد (بخش دوم)

به همکاران خود آموزش بدهید تا بهترین کیفیت را ارائه دهند و پاسخگوی نیاز‌های مشتریان باشند برخی‌ از مردم تنها در صورتی‌ مجاب به استفاده از خدمات ما می‌‌شوند که

۱ نظر

لغو پاسخ