روش های آموزشی ضمن خدمت در صنعت هتلداری چیست؟

هدف از آموزش ‌های ضمن خدمت در صنعت هتلداری افزایش مهارت‌ ها و دانش همکاران در زمینه‌های مرتبط با کار و فعالیت خود است. دانش و مهارت ‌های آموزشی‌ در این دور‌ه ها با توجه به نیاز‌های شغلی‌ مورد توجه قرار می‌‌گیرد. تکنیک ‌های شغلی‌، کارآموزی، چرخش شغل و رهبری از فرم‌های معمول در آموزش‌های ضمن خدمت است.

آموزش مهارت ‌های شغلی‌ شیوه ای ساختارمند است که در آن کارآموز در طی مراحل زمانی‌ مختلف به یادگیری مهارت ‌های شغلی‌ ممارست می‌‌کند. این تکنیک از شیوه های رفتاری استفاده می‌‌کند و تمرکزش بر روی افزایش مهارت ‌های شغلی‌ است، اما اهداف مختلفی‌ نیز در این راستا ترسیم می‌‌شود. این نوع آموزش برای افزایش مهارت ‌های شغلی‌ و شرح وظایفی بسیار توصیه می‌‌شود. در این شیوه استاد و یا سرپرست بر آموزش کارآموز توسط نیروی متخصص و با تجربه نظارت می‌‌کند. تکنیک ‌های آموزشی شامل ۴ مرحله آماده سازی، ارائه، تلاش و پیگیری است.

چرخش شغلی‌ به شیوه سیستماتیک چرخش جایگاه همکاران از شغلی به شغل دیگر و یا از پروژه ای به پروژه دیگر درون سازمان می‌‌گویند. این شیوه به نوعی روشی‌ برای رسیدن به اهداف منابع انسانی‌ نظیر: آشنا سازی نیروهای جدید، جلوگیری از خستگی‌ در کار و یا خروج نیرو‌ها از سازمان، پاداش به همکاران، افزایش بازدهی شغل و مواجه کردن همکاران با موقعیت‌های جدید است. برنامه چرخش شغلی‌ مناسب از آنجایی که بر پایه تجربه است می‌‌تواند هزینه‌ های آموزش همکاران را کاهش دهد در حالی‌ که اثربخشی آموزش افزایش پیدا خواهد کرد. چرخش شغلی‌ انگیزه افراد را بیشتر می‌‌کند و انعطاف پذیری، خلاقیت، تطبیق پذیری و اشتیاق برای یادگیری و ارتباط را افزایش می‌‌دهد.

یکی‌ از مشکلات رایج شیوه چرخش شغلی‌ هزینه آن است زیرا چرخش شغلی‌ وقت زیادی از سطوح مدیریتی برای آموزش سطوح پایین تر می‌‌گیرد. این شیوه ممکن است فشار کاری مدیران و همکاران مربوطه را افزایش می‌‌دهد و کارایی آنها  امکان دارد کاهش پیدا کند.  چرخش شغلی‌ برای سازمان ‌هایی مناسب است که نیاز به مهارت خاصی دارند و نمی خواهند از خارج از سازمان جذب نیرو داشته باشند و روشی‌ مناسب برای ارتقائ شغلی‌ درون سازمان است.

مربیگری فرآیند راهنمایی یک به یک است و روشی‌ برای افزایش دانش و مهارت ‌ها و بهبود عملکرد کاری است. مربیگری یکی‌ از روش ‌هایی است که بسیار رایج شده است و معمولا به صورت فرد با فرد انجام می‌‌شود تا کارآموز روش‌ های رسیدن به اهداف را در  عملکردش بهبود ببخشد. 

کارآموز‌ها فعالیت‌ های مختلف را انجام می‌‌دهند و مربی‌‌ها بر کارشان نظارت می‌‌کنند و بازخورد ‌های لازم را به آنها می‌‌دهند. معمولا این شیوه برای کسانی‌ استفاده می‌‌شود که در فعالیت‌ های خود دچار نقصان هستند. همچنین برای افزایش انگیزه نیز ممکن است در سازمانی مورد استفاده قرار گیرد. روش مربیگری مشکلاتی نظیر ارتباطات، مدیریت زمان و مهارت ‌های اجتماعی را بهبود می‌‌بخشد. معمولا این روش در جاهایی به کار می‌‌رود که ساختار سازمان تغییر کرده است و یا در جاهایی که تیم و یا فرد عملکرد مناسبی ندارند و یا مهارت ‌های جدید نیاز است. کارآموزی از قدیمی ترین شیوه های آموزش است که برای آموزش‌های طراحی شده در دوره خاصی‌ از زمان به کار می‌‌رود. این شیوه معمولا زیر نظر فرد خاصی‌ صورت می‌‌گیرد.

درباره نویسنده

دیدن این پست ها هم خالی از لطف نیست!

مطالب آموزشی ۰ نظر

مروری براستراتژی های تمایزی در صنعت هتلداری (بخش اول)

صنعت مهمان نوازی هر روز با ورود هتل‌ های جدید بیش از پیش رشد می‌‌کند و این بدان معناست که رقابت میان هتل ‌ها برای به دست آوردن بازار بزرگتر

مطالب آموزشی ۰ نظر

رابطه میان کیفیت خدمات و وفاداری مهمان در صنعت هتلداری و مهمان نوازی

در مفهوم بازاریابی، دستیابی به اهداف سازمانی بستگی به موفقیت کمپانی در به وجود آوردن هماهنگی‌ مناسب میان رضایت مشتری و وفاداری وی است و این مهم تنها با ارائه

مطالب آموزشی ۰ نظر

استراتژی هتل، از تعیین مسیر تا اجرا (بخش اول)

اغلب مدیران هتل تلاش می‌‌کنند تا با اتخاذ تصمیمات صحیح به افزایش کیفیت خدمات و درامدزایی هتل کمک کنند. از آنجایی که تبیین استراتژی مناسب برای تحقق‌ اهداف از پیش

۰ نظر

بدون نظر!

شما میتوانید اولین نفر باشید در نظرات این نوشته!