مدیریت تضاد، از مفاهیم تا کاربرد (بخش ششم)

روش های سالم و ناسالم مدیریت و رفع تضاد
تضاد سبب تحریک شدید احساسات میشود و در صورت سوء مدیریت میتواند منجر به ناامیدی و سلب آسایش شود و خشم طرفین را برانگیزد. اما اگر به شیوه ای درست مدیرت شود میتواند درک ما را نسبت به طرف مقابل افزایش دهد و سبب تحکیم روابط و اعتماد دوسویه شود.

واکنش های نادرست شامل :

 عدم تشخیص و یا پاسخ صحیح به موضوعاتی که برای طرف مقابل حائز اهمیت است.

 واکنش های عصبی و انفجاری به موضوعات قابل بحث

 بدبینی به نتایج

 انکار و یا ترس از تضاد

واکنش های درست شامل:

 توانایی تشخیص و واکنش به موضوعات مهم

 توانایی فراموش کردن و بخشیدن

 توانایی مصالحه و اجتناب از تنبیه

 اعتقاد به اینکه راه حل ها باید نیاز های هر دوطرف را برطرف کند و موجب رضایت آنان شود.

چهار مهارت کلیدی در مدیریت تضاد
مدیریت صحیح و حل تعارضات موجود به ۴ مهارت اساسی بستگی دارد. از هم افزایی این ۴ مولفه مهارتی حاصل می شود که از حاصل آنها موثرتر است. توانایی مدیریت تعارض به گونه ای که تفاوت ها را از میان بردارد و ایجاد اطمینان کند.

مهارت شماره ۱: به سرعت آرامش خود را بازیابید.
توانایی حفظ آرامش در موقعیت های بحرانی یکی از مولفه های حیاتی در حل تعارض است. اگر ندانید چگونه آرامش خود را حفظ کنید و متمرکز بمانید ممکن است از لحاظ احساسی دچار چالش های جدی شوید. یکی از بهترین روش های سریع بازیافتن آرامش از طریق حواس است: بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی. اما واکنش افراد نسبت به هم کاملا متفاوت است بنابراین باید در جستجوی چیزهایی باشید که به شما آرامش می دهد.

مهارت شماره ۲: احساسات خود را بشناسید و کنترل کنید.
آگاهی عاطفی برای شناخت خود و دیگران بسیار اهمیت دارد. اگر ندانید چگونه احساس کنید قادر نخواهید بود به طور موثر ارتباط برقرار کنید. همچنین شناخت احساسات خودمان به ظاهر آسان است. خیلی از مردم تلاش می کنند احساسات خود را نادیده بگیرند و یا خشم، ترس و یا ناراحتی خود را فرو دهند. اما توانایی شما در مدیریت تضاد به چگونگی ارتباط با این احساسات بستگی دارد. اگر از احساسات خود وحشت دارید و یا اگر بر منطقی بودن تصمیمات خود پافشاری می کنید تواناییتان در حل مشکلات زیر سوال می رود.

مهارت شماره ۳: مهارت در ارتباطات غیرکلامی خود را افزایش دهید.
هنگامی که تعارض رخ می دهد مهمترین اطلاعات از طریق ارتباطات غیرکلامی رد و بدل می شود. ارتباطات غیرکلامی شامل تماس چشمی، تن صدا، حالت صورت و ژست های دیگر است. توجه دقبق به ژست های مخاطب به هنگام بروز تعارض به ما کمک می کند تا بفهمیم وی درباره چه چیزی صحبت می کند و به گونه ای پاسخ دهیم که موجب اطمینان شود و مشکل به صورت ریشه ای حل شود. سیگنال های غیرکلامی نظیر تن صدای آرام و یا حالتی متاثر کمک می کند خشم مخاطب تا حدودی فروکش کند.

مهارت شماره ۴: از حس شوخ طبعی در هنگام تعارض استفاده کنید.
هنکامی که تعارضی رخ می دهد با شوخ طبعی می توانید آن را تا گونه ای کنترل کنید که اوضاع بهتر شود. شوخ طبعی به ما کمک می کند تا حرف هایی را که در شرایط عادی نمی توانیم بزنیم راحت تر بیان کنیم. به هر حال مهم است که با دیگران بخندیم تا اینکه آنها را مورد تمسخر قرار دهیم. در واقع شوخ طبعی ما باعث کاهش تنش و خشم خواهد شد و شرایط را تغییر خواهد داد و فرصتی برای ما محسوب می شود تا با حل تعارض ارتباطات بهتری برقرار کنیم.

درباره نویسنده

دیدن این پست ها هم خالی از لطف نیست!

مطالب آموزشی ۰ نظر

چیزهایی که هتل ها می توانند با رعایت آنها بی نظیر شوند

هتل ماریوت کمپین تبلیغاتی را راه اندازی کرده است که در آن مشتریان را ترغیب می‌‌کند که «سفری فوق العاده» داشته باشند که من در پاسخ به آنها باید بگویم

مطالب آموزشی ۰ نظر

چند توصیه کاربردی برای برنامه آشنایی همکاران جدید در روز اول کاری خود در هتل

هتل ها باید در برنامه آشنایی با همکاران جدید مولفه‌های گوناگونی را در راستای افزایش بهره وری و ایجاد حس تعلق سازمانی در نظر گیرند و از این فرآیند به

مطالب آموزشی ۰ نظر

استانداردهای برنامه آشنایی همکاران جدید با هتل ها

امروزه تعلق سازمانی و لزوم افزایش میزان وفاداری همکاران به عنوان حلقه‌ های گمشدهٔ صنعت هتلداری محسوب می‌‌شوند و هر روز مقالات متعددی درباره چرایی و چگونگی‌ ایجاد وفاداری در

۰ نظر

بدون نظر!

شما میتوانید اولین نفر باشید در نظرات این نوشته!