مدیریت تضاد، از مفاهیم تا کاربرد (بخش پنجم)

یکی‌ از شایع‌ ترین وقایع در محیط‌ کار بروز تضاد و تعارض میان افراد یا گروه‌های متفاوت است. تضاد زمانی‌ رخ می دهد که علایق، اهداف و یا نیاز‌های یک فرد و یا گروه با فرد و یا گروه دیگری در تعارض است. اولویت‌های کارفرمایان کاملا متفاوت است و این امر سبب میشود که منافع افراد، گروه، دپارتمان ها، پروژه ها، سازمان‌ها و یا مشتریان با منافع شخصی ما‌ در تعارض باشد.

معمولا تضاد‌ها از احساسات ما نشأت میگیرند.آیا تضاد بالفطره مضر است! لزوماً خیر. اغلب تضاد‌ها را می‌توان به عنوان فرصتی برای پیشرفت‌های پیش رو نگاه کرد. بنابرین کاملا ضروری است که درک مناسبی از تضاد داشته باشیم و تکنیک‌های حل این تعارضات را به خوبی‌ یاد فرا گرفته باشیم. از آنجایی که صنعت هتلداری به نحوی با خدمات و نیروی انسانی‌ درگیر است و کیفیت خدمات رسانی به طور مستقیم بر رضایتمندی میهمانان تاثیر گذار است،

اهمیت درک تضاد و نحوه مدیریت و حل تعارضات در محیط هتل از اهمیت دوچندانی برخوردار است. ما در اینجا قصد داریم تا به مرور مفاهیم مربوط به ماهیت تضاد و چگونگی‌ مدیریت آن بپردازیم. از آنجایی که مبحث مدیریت تضاد از مهمترین مباحث هتلداری نوین است، هتل استاندارد تلاش می‌کند تا پوشش کاملی بر این مفاهیم داشته تا به نحوی دین خود را به صنت هتلداری و خدمات رسانی ادا کند.

۳٫ روش حکمرانانه:

در این روش فرد برای خواسته‌های خود نسبت به دیگری اهمیت بیشتری قائل است. در این روش تمایل فرد تنها برند شدن است و تلاش می‌کند به زور جایگاهی را تصاحب کند. فرد در این روش تنها به خواسته‌های خود فکر می‌کند و برای انتظارت و یا خواسته‌های طرف مقابل اهمیتی قائل نمی‌شود. در واقع فرد در این روش فکر می‌کند که کاملا محق است و تمام کار‌هایی که می‌کند صحیح است. گاهی اوقات فرد می‌خواهد به هر قیمتی شده برنده باشد. کسی‌ که جایگاهی داشته باشد مطمئناً تلاش می‌کند تا از موقعیت خود نهایت استفاده را ببرد و البته کسی‌ که موقعیتی نداشته باشد تلاش می‌کند تا با بلوف کردن و یا پای دیگری را به وسط کشیدن به خواسته‌های خود برسد.

۴٫شیوه نادیده گرفتن:

در این شیوه فرد برای خود و دیگران اهمیتی قائل نمی‌شود. به این شیوه محو هم گفته میشود. در این روش فرد اعتقاد دارد که باید چشم و گوش بسته بماند و ترجیح می‌‌دهد موضوع مورد بحث را همیشه به وقتی‌ دیگر موکول کند یا به سادگی‌ وقتی‌ که با تهدید مواجه میشود عقب نشینی کند. چنین فردی نه قادر است به خواسته‌های خود برسد و نه نمی‌تواند باعث رضایت دیگران شود.

این روش بیشتر شیوه ای شناخته می شود که در آن فرد اهمیتی برای موضوع و یا گروه‌های درگیر در آن قائل نمی‌شود. چنین شخصی‌ اصولا وجود تضاد و تعارض را در جمع انکار می‌کند.

۵٫ روش مصالحه

در این روش فرد نسبتا برای خود و دیگران اهمیت قائل میشود. این ربعش به نوعی بده بستن است و هر دو گروه بر روی موضوعئ توافق میکنند و از موضعی قبلی خود عقب نشینی میکنند. در این روش طرفین به دنبال راه حالی‌ سریع هستند و تلاش می‌‌کنند تفاوت‌ها را کاهش دهند.

رفع تعارضات به توانایی ما در موارد زیر بستگی دارد:

  • مدیریت استرس هنگام بروز تعارض: با حفظ آرامش می توانید روابط کلامی و غیرکلامی را به خوبی تعبیر و تفسیر کنید.
  • احساسات و رفتار خود را کنترل کنید: وقتی که آرامش خود را حفظ کنید می توانید خواسته های خود را بدون نیاز به تهدید و یا ارعاب دیگران مطرح کنید.
  • به احساسات برانگیخته شده به اندازه حرف های ردوبدل شده توجه کنید.
  • نسبت به تفاوت ها آگاه باشید و به آنها احترام بگذارید: با پرهیز از استفاده کلمات و یا حرکات زشت و نا محترمانه می توانید سریع تر مشکل را حل کنید.

درباره نویسنده

دیدن این پست ها هم خالی از لطف نیست!

مطالب آموزشی ۰ نظر

نگاهی کوتاه به اهمیت استفاده از تکنولوژی در هتل ها

تغیرات اساسی‌ در جوامع بشری منجر به ایجاد انتظارات جدیدی در مهمانان و لزوم باز تعریف مفاهیمی همچون رضایتمندی و رقابت برای به دست آوردن وفاداری مهمانان شده است. در

مطالب آموزشی ۰ نظر

پنج ویژگی شخصیتی بارز در مدیران هتل

آیا فکر می‌‌کنید که مدیری شایسته در صنعت هتلداری و مهمان نوازی هستید؟  ممکن است که مدرکی‌ معتبر و در راستای این صنعت داشته باشید و یا در بهترین هتل‌

مطالب آموزشی ۰ نظر

ارتقاء اعتبار و شهرت برند هتل در فضای مجازی چگونه امکانپذیر است؟ (بخش دوم)

از دیدگاه یک هتلدار شنیدن بازخورد ‌های منفی‌ دربأره هتل بسیار سخت است اما باید در کمال آرامش و بسیار حرفه ای عمل کنند. ما در استاندارد هتل مراحلی را

۰ نظر

بدون نظر!

شما میتوانید اولین نفر باشید در نظرات این نوشته!