مروری بر رایج ترین اصطلاحات صنعت هتلداری

حتما تا به حال با کلمات و اصتطلاحاتی نامانوس در صنعت هتلداری مواجه شده اید. ما در استاندارد هتل تلاش می‌کنیم مروری داشته باشیم باشیم بر کاربردی‌ترین اصطلاحات رایج در صنعت هتلداری. برخی از اصلاحات و لغات پر کاربرد تر از سایرین می باشند که به صورت خلاصه به آن ها در زیر اشاره شده است.

سفرهای تجاری (Business Travel): سفرهای بازرگانی، دولتی و یا آموزشی که قصد تفریح نقش دوم را ایفا می کند.

سفرهای تفریحی (Leisure Travel): سفر به قصد سرگرمی، آموزش، تماشای مناظر دیدنی و یا استراحت می باشد.

فصول مسافرتی (Travel Seasons):

فصل شلوغی (Peak): به شلوغ ترین زمان سال گفته می شود.

فصل خلوتی(Off Peak) : بازه زمانی که مسافرت به حداقل خود می رسد.

فصل شانه (Shoulder): بازه زمانی بین فصل شلوغی و خلوتی که مسافرت در آن زمان در حال افزایش می باشد.

وچر (Voucher): کوپن یا فرم ارائه شده به مهمان در اضای پیش پرداخت بابت رزرو اتاق، رستوران، موزه ها، مناظر دیدنی در طول سفر آنها می باشد.

طرح آمریکایی یا فولبرد (American Plan): نرخ محاسبه شده بابت اتاق که شامل اقامت، صبحانه، ناهارو شام می باشد.

طرح اروپایی یا بورد (European Plan): نرخ اتاق که فقط شامل صبحانه می شود و الباقی وعده های غذایی به صورت جداگانه محاسبه می گردد.

نرخ رک (Rack rate): نرخ ارائه شده بدون در نظر گرفتن هرگونه تخفیف به مهمان.

نرخ خام (Net Rate): نرخ اعلام شده به آژانس های مسافرتی که امکان افزایش از سوی آنها برای ارائه به مهمان نیز می باشد.

کمیسیون (Commission): درصدی از فروش اتاق که به آژانس های مسافرتی و یا افراد واسطه تعلق می گیرد.

نرخ میانگین روزانه (Average Daily Rate): میانگین نرخ محاسبه شده بابت اقامت کل مهمانان در یک روز کاری هتل. برای محاسبه آن میبایست کل درآمد فروش اتاق ها را تقسیم بر تعداد اتاق فروخته شده در روز کرد.

درصد اشغال (Occupancy percentage): درصدی که تعداد اتاق های فروخته شده نسبت به کل اتاق های قابل فروش در هتل را نشان می دهد.

تاریخ بسته شده (Closed Date): به تاریخی که تمامی اتاق های هتل رزرو گردیده است گفته می شود.

مهمان واک-این (Walk-In): مهمانی که بدون رزرو قبلی درخواست اقامت در هتل می کند.

مهمان ساعتی (Day Use Guest): مهمانی که تاریخ ورود و خروج او در یک روز بوده و تعداد ساعت کوتاهی از اتاق استفاده می کند. معمولا اتاق از ساعت ۷ صبح تا ۶ عصر در اختیار مهمان قرار می گیرد.

بلند مدت (Long Stay): به مهمانانی گفته می شود که بیشتر از تعداد شب مشخصی در هتل اقامت دارند. برای مثال بیش از هفت شب.

اقامت داخلی (House Use): هنگامی که اتاق های هتل توسط یکی از کارمندان خود به صورت رایگان استفاده می شود.

رزرو نیامده (No-Show): مهمانی که اتاق رزرو کرده ولی بدون ابطال نمودن آن در هتل حضور نیافته است.

اسکیپر (Skipper): مهمانی که به صورت مخفیانه و با قصد قبلی بدون پرداخت هزینه ها هتل را ترک می کند.

اتاق مجاور (Adjoining rooms): دو باب اتاق یا بیشتر که در مجاورت هم بوده ولی از داخل به یکدیگر هیچ راه ارتباطی وجود ندارد.

اتاق متصل (Connecting Rooms): به اتاق های که در مجاورت هم بوده و از داخل به یکدیگر ارتباط دارند گفته می شود.

فروش برتر (Up-selling): به نوعی از تکنیک فروش ابلاغ می شود که در آن به مهمان پیشنهاد اتاق گران تری نسبت به رزرو اولیه داده می شود و مهمان را به تغییر نوع اتاق خود ترغیب می کنند.

صبحانه آمریکایی (American Breakfast): این نوع صبحانه بیشتر به صورت بوفه ارائه می شود و شامل آب میوه، قهوه، انواع غذاهای سرد و گرم پخته شده و میوه جات می باشد. تنوع غذایی در اینگونه صبحانه بیشتر از انواع دیگر می باشد.

صبحانه کانتیننتال (Continental Breakfast): اینگونه صبحانه معمولا مختصر بوده که شامل قهوه، چای، آب میوه، شیرینی، میوه و مرباجات می باشد که اغلب در هتل های کوچک رایج می باشد.

 

نویسنده مهمان: شهریار معمارباشی

درباره نویسنده

دیدن این پست ها هم خالی از لطف نیست!

مطالب آموزشی ۱نظر

مهمان ما باشید، هفت شیوه برای بهبود خدمات در هتل ها (بخش اول)

در اینجا ۷ شیوه که برای تطبیق بافتن با محیط رقابتی هتل ها و ارائه خدماتی متفاوت موثر است را بررسی می کنیم: در صنعتی‌ که خدمات نقش پادشاه را

مطالب آموزشی ۰ نظر

نگاهی کوتاه به اهمیت استفاده از تکنولوژی در هتل ها

تغیرات اساسی‌ در جوامع بشری منجر به ایجاد انتظارات جدیدی در مهمانان و لزوم باز تعریف مفاهیمی همچون رضایتمندی و رقابت برای به دست آوردن وفاداری مهمانان شده است. در

مطالب آموزشی ۰ نظر

مدیریت تضاد، از مفاهیم تا کاربرد (بخش ششم)

روش های سالم و ناسالم مدیریت و رفع تضاد تضاد سبب تحریک شدید احساسات میشود و در صورت سوء مدیریت میتواند منجر به ناامیدی و سلب آسایش شود و خشم

۰ نظر

بدون نظر!

شما میتوانید اولین نفر باشید در نظرات این نوشته!