مکان های عمومی هتل و مراحل نظافت آنها

مکان‌های عمومی در هتل مخصوصا میز پذیرش و ورودی هتل از جمله محل ‌هایی هستند که میهمانان به محض ورود با آنها مواجه می شوند. بنابراین نظافت این مکان‌ها در تصویر اولیه ای که در ذهن میهمان نقش می‌‌بندد تاثیر ویژه ای دارد. دپارتمان خانه داری مسئول نظافت این مکان ‌ها است.

مکان‌های عمومی
مکان‌های عمومی به مکان‌ هایی گفته می‌‌شود که میهمانان و یا افرادی که در هتل اقامت دارند در طول روز از آنها استفاده می‌‌کنند و برای لحظاتی اوقات خود را در این مکان ‌ها سپری می نمایند. این مکان‌ها شامل موارد زیر است:

آسانسور ها: معمولا مناطقی از قبیل آینه ها، کفپوش ها، ریل ‌های آهنی و دیگر ملزومات در آسانسور‌ها باید کاملا تمیز شوند.

راهروها و لابی های مختلف: این مناطق به خاطر شلوغی بیش از حد و رفت و آمد پیاپی میهمانان بسیار کثیف می‌‌شوند و باید به خوبی‌ نظافت شوند تا میهمانانی که وارد هتل می شوند تصویر اولیه‌ خوبی‌ در ذهنشان شکل گیرد.

تلفن‌های عمومی: این تلفن ها معمولا برای استفاده میهمانان هتل در نظر گرفته می‌‌شوند. البته امروزه بسیاری از هتل‌ها دیگر از اینگونه تلفن‌ها (به دلیل گسترش استفاده از تلفن‌های شخصی‌) استفاده نمی کنند. به هر حال بهداشت و نظافت این مکان‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. میهمانان هنگامی که از گوشی تلفن استفاده می کنند به نوعی آلودگی دستشان را به گوشی انتقال می‌‌دهند و با تنفس این آلودگی‌ها احتمال اینکه دچار بیماری شوند بسیار زیاد است. این مکان‌ها باید مرتبا نظافت شوند تا از پاکیزگی آنها اطمینان حاصل نمائیم.

پذیرش: در هتل مکانی است که میهمانان چک این می‌‌شوند و در رستوران نیز معمولا محلی است که میهمانان فیش‌های خود را پرداخت می کنند.

رستوران: محلی که در آن میهمانان غذای خود را صرف می‌‌کنند باید کاملا تمیز باشد و هر غذایی که روی میز و یا کف زمین ریخته می‌‌شود باید کاملا تمیز شود. هوای رستوران‌ ها نیز باید تهویه مناسبی‌ داشته باشد.

سالن‌های مختلف: میهمانان در سالن ‌ها با یکدیگر معاشرت می‌کند و یا برای لحظاتی استراحت می‌‌نمایند. این مکان‌ها باید کاملا تمیز نگه داشته شده و از هرگونه آشغال و یا زائدات زدوده شوند.

سرویس‌های بهداشتی: سرویس‌های بهداشتی خانوم ‌ها و آقایان باید مرتبا نظافت شوند و وسایل بهداشتی که میهمانان از آنها استفاده می کنند نظیر صابون، حوله و یا دستمال کاغذی در اختیارشان قرار گیرد.

اتاق‌های کنفرانس و ملاقات: این مکان‌ها باید با میز و صندلی‌‌های مختلف تجهیز شوند.

لابی ها، سالن‌ها و منطقه پذیرش باید معمولا به طور روزانه و در اوایل صبح پیش از ورود میهمانان نظافت شوند. این مکان‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردارند زیرا سبب شکل گیری ذهنیتی مثبت و یا منفی‌ درباره هتل می‌‌شوند.

مراحل نظافت مکان‌های عمومی:

• تجهیزات و مواد نظافتی باید آماده شوند.

• تمامی‌ اشغال‌ها باید از مکان‌های عمومی جمع آوری شوند و در ترولی‌ها قرار داده شوند.

• تمام گل‌های پژمرده از مکان‌های عمومی جمع آوری شوند.

• گرد و خاک تمامی‌ سطوح گرفته شود

• زیر سیگاری‌ روی میز‌ها باید کاملا تمیز شوند.

• گرد و خاک اجسام چوبی کاملا زدوده شود و میزها، صندلی‌‌ها و پایه آنها با واکس‌ های مخصوص صیقل داده شود.

• از دستمال های مرطوب برای گردگیری مناطق مختلف استفاده شود.

• کف زمین مکان‌های عمومی کاملا از آشغال‌ها پاک شود.

• تمامی‌ عکس‌ها و ملزومات تزئینی گردگیری شوند.

• کلیه چراغ‌ ها و تجهیزات روشنایی گردگیری شوند.

• تمامی‌ چراغ‌ ها کاملا کنترل شوند و چراغ ‌های خسارات دیده جایگزین شوند.

• مبلمان و اثاثیه جا به جا شده و زیر آنها کاملا تمیز شود.

• هنگامی که نظافت کف زمین به اتمام رسید، مبلمان و دیگر اثاثیه در جای خود قرار داده شوند.

• به هنگام نظافت سطوح مختلف از نشان‌ ها و علائم مخصوص (برای جلوگیری از حوادثی نظیر سر خوردن) استفاده شود.

• به هنگام شستشوی کف زمین حتما از مواد و تجهیزات مناسب استفاده شود.

• تا هنگامی که کاملا کف زمین برق نیفتاده نظافت را ادامه دهید. از واکس ‌ها و پولیش ‌های مخصوص استفاده کنید.

• برای شستشو، خشک کردن و پولیش کردن کف زمین، مبلمان و اثاثیه مختلف باید جا به جا شود.

• مطمئن شوید که پس از اتمام نظافت تمامی‌ مناطق به خوبی‌ تمیز شده اند.

• محل مبلمان و آیتم ‌های مختلف را دوباره چک کنید و از قرار گرفتن آنها در جای اصلی‌ خود اطمینان حاصل نمائید.

• دسته مبلمان و همچنین کوسن ‌ها باید طی مراحل زیر تمیز شوند:

۱٫ کوسن‌ ها برداشته شوند.

۲٫ ‌ شیار‌ها و پشتی ‌‌های مبلمان کاملا با پارچه خشک تمیز شود.

۳٫ شیارهای مبل کاملا با جاروبرقی تمیز شود تا مطمئن شویم که تمامی‌ آشغال‌ ها زدوده شده است.

۴٫ کوسن‌ ها پس از اینکه با چند ضربه به حالت قبل بازگشتند در جای خود قرار گیرند.

منبع

درباره نویسنده

دیدن این پست ها هم خالی از لطف نیست!

خانه داری ۰ نظر

خانه داری هتل با پیشرفت تکنولوژی دچار تغییراتی بنیادین‌ شده است

در سال‌های اخیر، صنعت مهمان نوازی همچون دریایی پر تلاطم بوده که دائما دستخوش تغیراتی‌ شده است. خانه داری در هتل یکی‌ از مواردی است که مدام با پیشرفت تکنولوژی

خانه داری ۰ نظر

یک ترولی خانه داری ایده آل شامل چه چیزهایی است؟

شناخت ترولی خانه داری و ابزار و تجهیزاتی که با آن حمل می شود برای خانه داران از اهمیت بسیاری برخوردار است. ترولی‌ ها چرخ‌های متحرکی هستند که از آسیب

۰ نظر

بدون نظر!

شما میتوانید اولین نفر باشید در نظرات این نوشته!