نقش بازاریابی نوین در صنعت هتلداری چیست؟

نقش بازاریابی در صنعت هتلداری و گردشگری که اساسا از جنس خدمات می‌‌باشند بر هیچ کس‌ پوشیده نیست و لزوم توجه به مفاهیم این علم در تمامی‌ هتل ‌ها و همچنین صنعت گردشگری به شدت احساس می‌‌شود.

پیتر دراکر در جایی می‌‌گوید که بازاریابی همه چیز است و همه چیز بازاریابی است و به نوعی اهمیت این علم را به تمام‌ کسانی‌ که در کسب و کارهای مختلف فعالیت می‌‌کنند گوشزد می‌‌کند. بازاریابی به نحوی چرخه ای است که در آن به مراحل پیش از فروش و پس از فروش باید اهمیت ویژه ای داد.

در صنعت هتلداری که فروش خدمات و در واقع تجربه ای خوشایند به مهمانان فعالیت اصلی‌ آن است, هتل ها تمام تمرکز خود را به مراحل پیش از فروش خدمات و اتاق‌ها معطوف می‌‌کنند و به ندرت به این نکته اساسی‌ توجه می‌‌کنند که مشتریان فعلی‌ می‌‌توانند مشتریانی وفادارتر باشند و برای اقامت مجدد و خرید خدمات به سمت ما بیایند تنها در صورتی‌ که ما تلاش کنیم تا ارتباط خود را با آنها حفظ کرده و به انتقادات و پیشنهاداتشان پاسخی شایسته بدهیم.

با افزایش بیش از پیش هتل‌ ها و میزان رقابت آنها برای به دست آوردن سهم بزرگتری از بازار، علم بازاریابی و فروش اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند و به خاطر داشته باشیم که ماهیت فروش خدمات با فروش کالا کاملا متفاوت است و باید تلاش کنیم تا ضریب اشغال روزانه اتاق‌ها را به حداکثر برسانیم و همچنین خدماتی شایسته به مهمانان خود ارائه بدهیم.

امروزه با توجه به درک مناسب از بازاریابی در صنعت هتلداری، هتل‌ها تلاش میکنند تا واحدهای به همین نام در چارت‌های سازمانی خود بگمارند و آنها را با شرح وظایفی مشخص به سوی اهداف از پیش تعیین شده هدایت کنند.

علم بازاریابی به نحوی از علوم نوین است و برای موفقیت بیشتر در بازار‌های مختلف باید اراده ای پولادین برای اجرای مفاهیم و اصول آن داشته باشیم. در واقع تنها زمانی‌ هتل به موفقیت می‌رسد که بازاریابی در ذهن مدیران ارشد دارای وزنی ویژه و مشخص باشد. مشتریان ما در این صنعت به دنبال صداقت هستند و ما می‌‌توانیم با توجه به آنها و به نحوی مراقبت از تجربه آنها این صداقت را بیش از پیش نشان دهیم.

ما در این صنعت باید به فکر روابطی بلند مدت و معنادار با مهمانان خود باشیم و امروزه با ظهور سیستم‌های مختلف CRM و برنامه‌های وفاداری می‌‌توان ساده تر از قبل به قلب مهمانان و مشتریان خود رخنه کرد. لازم به ذکر است تنها زمانی‌ ما می‌‌توانیم به موفقیت برسیم که نیروهایی صادق، ماهر و آموزش دیده داشته باشیم تا آنها بتوانند با درک نیاز‌های مهمانان و پاسخگویی صحیح به آنها تجربه ای متفاوت برایشان رقم بزنند.

این نیروها باید به تمامی‌ مسائل هتل و خدمات مختلفی‌ که در آن ارائه می‌‌شود اجحاف داشته باشند تا در صورت لزوم به سوالات مشتریان به گونه ای صحیح پاسخ دهند. به یاد داشته باشیم که اگرچه واحد بازاریابی و فروش در هتل مسئول فروش خدمات و شناسایی مشتریان بالقوه و بالفعل است اما هر کدام از همکاران به نحوی با عملکرد صحیح خود می‌‌توانند بازاریابی مطمئن برای هتل باشند و خدمات ما را به نحوی شایسته در معرض دید بگذارند.

ما در استاندارد هتل تلاش می‌کنیم تا با مروری بر مفاهیم بازاریابی درصنعت گردشگری و هتلداری راهی‌ را برای آینده ای بهتر ترسیم کنیم.

درباره نویسنده

دیدن این پست ها هم خالی از لطف نیست!

مطالب آموزشی ۰ نظر

نگاهی دقیق تر به استفاده از تکنولوژی در هتل ها (بخش دوم)

امروزه مردم در زندگی‌ شخصی‌ و کاری خود استفاده بیشتری از تکنولوژی نسبت به قبل دارند و این پدیده باعث شده است که انتظارت آن ‌ها نیز تکنولوژی بیش از

مطالب آموزشی ۰ نظر

مدیریت تضاد، از مفاهیم تا کاربرد (بخش اول)

یکی‌ از شایع‌ ترین وقایع در محیط‌ کار بروز تضاد و تعارض میان افراد یا گروه‌های متفاوت است. تضاد زمانی‌ رخ می دهد که علایق، اهداف و یا نیاز‌های یک

مطالب آموزشی ۰ نظر

هتل ها باید از خواب غفلت بیدار شوند! (بخش اول)

هتل دارها در به روز کردن تکنولوژی هتل ‌های خود از قافله عقب مانده اند. چرا واقعا این اتفاق پیش آماده است؟ ما در استاندارد هتل بعضی‌ از این بهانه

۰ نظر

بدون نظر!

شما میتوانید اولین نفر باشید در نظرات این نوشته!