پنج تهدید برای صنعت گردشگری ایران در سال ۹۵

نویسنده مهمان: نیما کارباف *

۱) اقتصاد

اقتصاد

صنعت گردشگری در تمامی جوامع وابستگی مستقیم به شرایط اقتصادی و سطح رفاه اجتماعی آن جامعه دارد. با توجه به شرایط اقتصادی ایران در سال ۹۴ متأسفانه ناظر کاهش تعداد گردشگر داخلی علی الخصوص گردشگری مذهبی بودیم، و با توجه به بحران‌های مالی دولت در این ماه‌های آخرسال و همچنین محدود شدن بودجه رفاهی سازمان‌های دولتی و وابسته به دولت کاهش شدیدی از نظر نرخ اشغال واحدهای اقامتی و رکود کلی بازارهای فروش این مناطق را شاهد هستیم. اگر چه در شرایط پسا برجام، مسیر ورود گردشگران غربی به خصوص اروپایی به ایران افزایش داشته ولی این موضوع نتوانسته است جای خالی گردشگران داخلی را پوشش دهد و گا‌ها «سبب بروز مشکلاتی برای تأسیسات گردشگری و تامین هزینه‌های جاری این بخش شده است.

۲) بحران سیاسی

بحران سیاسی

یکی دیگر از بزرگ‌ترین تهدید‌های صنعت گردشگری بحران‌های سیاسی داخلی، منطقه‌ای و جهانی می‌باشد که مثال دقیق ان را در سال ۹۴ شاهد بودیم، با توجه به تغییر دیپلماسی و مشکلات بوجود امده ما بین کشور ایران و عربستان  حذف کل گردشگران این کشور که غالبا» از مناطق قطیف و دمام هستند را تجربه کردیم که باعث رکود فروش هتل‌ها و سایر خدمات گردشگری در شهرهایی همانند مشهد مقدس، قم و شمال ایران شد. به طور کلی بحران‌های سیاسی بزرگ‌ترین خطر برای به وجود آمدن گردشگری پایدار می‌باشند.

۳) قیمت نفت

قیمت نفت

براساس گزارشات سازمان جهانی گردشگری (WTO)، گردشگران یکی از اولین کسانی هستند که از ارزان شدن قیمت نفت سود خواهند برد. بطور کلی هزینه‌های سفر‌های بین المللی به طور محسوس کاهش پیدا کرده است.

ولی این مسئله در حال تبدیل شدن به یکی دیگر از تهدیدهای موجود برای صنعت گردشگری جوان ایران شده است. با توجه به وابستگی شدید ایران و سایر کشور‌ها از قبیل کشورهای حوزه خلیج فارس به درامد نفتی و کاهش درآمد‌های عمومی، کاهش ورود گردشگران عرب به ایران دور از انتظار نخواهد بود و صنعت گردشگری ایران می‌بایست به فکر به وجود آوردن بازارهای جدید برای گردشگری خود باشد.

۴) حملات تروریستی

حملات تروریستی

یکی دیگر از بزرگ‌ترین تهدیدهای گردشگری، حملات تروریستی، ناامنی عمومی و تأثیر مخرب و منفی این اخبار بر ذهن گردشگران می‌باشد. حملات تروریستی در پاریس در آذر ماه ۹۴ و بمب گذاری‌های اخیر در استانبول و آنکارا و حمله به هتل پنج ستاره در تونس، باعث کاهش شدید گردشگران این مناطق شده بطوریکه در حال حاضر گردشگری در کشور ترکیه و تونس با ورشکستگی مواجه شده است.

در مرحله بعد تهدید‌های گروه‌های تروریستی بر علیه کشور و یا مقصد گردشگری تاثیر مستقیم بر روی کاهش تعداد گردشگران خواهد گذاشت. اگرچه طبق گزارش WTO این تأثیرات کوتاه مدت بوده و با برنامه ریزی صحیح و روش‌های کارآمد بازاریابی و شیوه‌های اصولی مارکتینگ می‌توان از صدمات طولانی مدت جلوگیری نمود.

۵) وضع قوانین منع سفر

وضع قوانین منع سفر

بطور قطع می‌توان صنعت گردشگری ایران را جزو یکی از بزرگ‌ترین قربانیان این قوانین نامید، در طول یک دهه اخیر همگام با تحریم‌های اقتصادی کشورهای غربی، سفر به ایران خطرناک توصیف می‌شد و حتی در صورت دیده شدن ویزای ایران بر روی پاسپورت‌های ملیت‌های مختلف از ورود این افراد جلوگیری بعمل می‌آوردند. این امر باعث دو تا سه برابر شدن کاهش سفر در طول دهه اخیر به ایران شده است. شفاف سازی و اطمینان سازی گردشگران تنها با انجام روش‌های مناسب بازاریابی و تبلیغات موثر و نوآورانه به وجود خواهد آمد. پاک کردن تأثیر مخرب دو دهه اطلاعات مخرب توسط رسانه‌های عمومی غربی به خودی خود انجام نخواهد شد مگر با برنامه ریزی دقیق و بکار گرفتن‌‌ همان رسانه‌ها برای بازسازی اعتبار گردشگری جوان ایران.

مثال همین امر برای گردشگری نو پای بوسنی اتفاق افتاده است، درجریان کاهش شدید تعداد گردشگران خارجی در بوسنی، علت اصلی رسانه‌های بین‌المللی معرفی شدند که به طور فزاینده‌ای خبر از ارتباط میان بوسنی و هرزگوین با پدیده تروریسم بین‌المللی و داعش می‌دهند.

به گزارش balkaninsight و طبق داده‌های منتشر شده از سوی انجمن گردشگری کانتون سارایوو در ژانویه ۲۰۱۶ تعداد گردشگران خارجی حدود ۱۷.۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش داشته است.

* مدیر عامل هتل بین‌المللی کوثر ناب مشهد

درباره نویسنده

دیدن این پست ها هم خالی از لطف نیست!

اخبار گردشگری ۰ نظر

تدوین استراتژی برای صنعت غذا، از ایده تا واقعیت!

محمود مطلبی، مجری این گردهمایی در این باره  گفت: سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه، پردیس دانشگاه تهران میزبان فعالان صنعت هتلداری و رستوران‌داری کشور خواهد بود تا درباره «نقش تدوین

اخبار گردشگری ۰ نظر

پاری سن ژرمن و تاثیر بر افزایش درآمد گردشگری قطر

یک مقام سازمان گردشگری قطر گفت همکاری این کشور با تیم فوتبال پاری سن ژرمن باعث افزایش درآمد گردشگری این کشور حاشیه خلیج فارس شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران

اخبار گردشگری ۰ نظر

با پر اقبال‌ترین کشورها از دید گردشگران در سال ۲۰۱۶ آشنا شوید

یکی از بزرگ‌ترین انجمن‌های سفر در انگلستان (ABTA) مقصدهای پربازدید در سال ۲۰۱۶ را پیش‌بینی‌ کرده که نام ایران نیز در این میان به چشم می‌خورد. در این گزارش پیش‌بینی

۰ نظر

بدون نظر!

شما میتوانید اولین نفر باشید در نظرات این نوشته!