پیشبرد دیپلماسی فرهنگی با کمک گردشگری هنری

پیشبرد دیپلماسی فرهنگی با کمک گردشگری هنری

در رقابت کشورهای جهان بر سر به دست آوردن سهم بیشتری از بازار گردشگران جهانی، ابداع، گسترش و ترویج گونه های گردشگری، یکی از اصلی ترین رهیافت های توسعه درآمدهای ملل محسوب می شود که بر اساس داشته ها و مزیت های بالفعل و بالقوه سرزمین ها و شهرها شکل می گیرد. به عنوان مثال کشورهایی که از مراکز یا شیوه درمانی خاص و یا پیشرفته ای بهره مند هستند، «گردشگری درمانی» یا توریسم سلامت و جذب بیماران سایر ملل را تبلیغ می کنند و یا کشورهای دارای ساحل و دریا، برف و کوهستان، جنگل و حیات وحش، زیارتگاه و اماکن مقدس، جشنواره و تنوع قومیت و… هر یک به نوبه خود به گونه هایی از گردشگری روی می آورند و برند و آوازه جهانی خود را بر اساس اولویت ها و مزیت های فوق، ترویج می کنند.

گونه های گردشگری برجسته هر کشوری، بخشی از «دیپلماسی عمومی» یا «دیپلماسی فرهنگی» محسوب می شود که در فضای رسانه ای آن کشور و خارج از آن به منظور دفاع از فرهنگ خودی یا تاثیرگذاری بر روی سایر فرهنگ ها، از سوی حاکمیت کشورها مورد حمایت آشکار و پنهان قرار می گیرند.

نسل های بعد، به یقین در رابطه با عملکرد ما در حوزه گردشگری این سوال را مطرح خواهند کرد که چرا با وجود ظرفیت ها و جاذبه های بالا (ایران یکی از ده کشور نخست جهان در زمینه گردشگری است) کشورمان در جذب گردشگر از صد کشور عقب مانده است و در جایگاه صد و چهار ایستاده است. شاید با طرح چندباره این سوال، پاسخ و عزم لازم برای تحول در گردشگری کشور، پیدا شود.

بررسی ابعاد مختلف گردشگری هنری یا هنرگردی در گستره کشور و تمدن ایران نشان می دهد که این گونه نوظهور و تخصصی گردشگری را می توان به عنوان یکی از محمل های افزایش شمار گردشگران و قدرت چانه زنی ایران در عرصه های مختلف یاد شده، بکار گرفت.

«هنرگردی» در دل خود رنگین‌کمانی از موضوعات مورد علاقه را برای گردشگران فراهم می آورد. از شرکت و حضور در جشنواره‌های هنری مانند فیلم، موسیقی، نمایش و هنرهای تجسمی تا بازدید از تماشاخانه‌ها و هنرکده‌هایی که به آموزش، آفرینش آثار هنری مشغول هستند یا دیدار از موزه‌ها و گنجینه‌های هنری و خرید از نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های صنایع و هنرهای دستی که به عرضه و تجارت انواع محصولات هنری می‌پردازند، همگی می‌توانند گردشگران داخلی را به شهرهای دیگر و جهانگردان را به کشورمان راهی کنند.

فراموش نکنیم ایران، سرزمین هنرهای فاخر و درخشان است. از فرش و گبه و گلیم ایرانی تا فیلم‌های سینماگرانی که هر یک، انبوهی از جوایز رنگارنگ جهانی را از جشنواره‌های معتبر کسب کرده‌اند. از موسیقی مقامی استان‌ها تا قلمزنی اساتید بنام در اصفهان و شیراز. از تابلوهای هنرمندان خوشنویس که کرشمه قلمشان، نستعلیق را از تعلیق دور کرده و با غنای هنر نگارگران و تذهیب کارانش به اوج هنر فاخر رسانده است.

اکنون چند سالی است که آثار آفریده شده توسط هنرمندان هنرهای تجسمی ایران و نیز آثار حجمی اساتید ایرانی، در بازارهای جهانی و حراج‌های معتبر به بالاترین قیمت‌ها، خرید و فروش می‌شود و ظرفیت‌های قابل دستیابی در این بخش از گردشگری را به متولیان امر گوشزد می‌کند.

کشف ابعاد و تنوع موجود در این میدان وسیع اقتصادی و فرهنگی، ضرورتی است که بر عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از یک سو و وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امورخارجه از دیگر سو است.

وزارت امورخارجه به عنوان هدایت‌گر و عامل اصلی در دیپلماسی کشور می‌تواند، با استفاده از گرایش گردشگران خارجی به دیدار از ایران، از این امکان در جهت دیپلماسی عمومی و فرهنگی خود بهره‌گیری کند و چهره واقعی ایرانیان هنردوست و هنرپرور را به دور از جنجال‌های سیاسی کشورهای رقیب به ملت‌های جهان نشان دهد.

اشاره به این نکته نیز بدیهی است که دولت‌ها به تنهایی نمی‌توانند در رونق گردشگری و مبادلات فرهنگی – هنری نقش ایفا کنند. در چنین عرصه‌هایی تقویت سازمان‌های مردم نهاد، انجمن‌های هنری، جشنواره‌ها و هفته‌های فرهنگی و هنری، تشویق پایگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات گردشگری و تربیت راهنمایان متخصص می‌تواند هنرگردی را به فعالیتی کارآفرین و اشتغالزا همراه با ارزش افزوده‌ای بالاتر از عرضه ذخایر نفتی، تبدیل کند.

منبع: خبرگزاری میراث آریا

درباره نویسنده

دیدن این پست ها هم خالی از لطف نیست!

اخبار گردشگری ۰ نظر

وضعیت صنعت گردشگری در ایران و جهان

روزنامه تفاهم در شماره یکشنبه ۱۳ دی در یادداشتی به قلم نادر هوشمندیار عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیر گروه گردشگری و هتلداری واحد تهران غرب نوشت: قرن

اخبار گردشگری ۰ نظر

پاری سن ژرمن و تاثیر بر افزایش درآمد گردشگری قطر

یک مقام سازمان گردشگری قطر گفت همکاری این کشور با تیم فوتبال پاری سن ژرمن باعث افزایش درآمد گردشگری این کشور حاشیه خلیج فارس شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران

اخبار گردشگری ۰ نظر

تدوین استراتژی برای صنعت غذا، از ایده تا واقعیت!

محمود مطلبی، مجری این گردهمایی در این باره  گفت: سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه، پردیس دانشگاه تهران میزبان فعالان صنعت هتلداری و رستوران‌داری کشور خواهد بود تا درباره «نقش تدوین

۰ نظر

بدون نظر!

شما میتوانید اولین نفر باشید در نظرات این نوشته!